طرح ترافیک

مدتی است مسئولان شهرداری و پلیس راهور از اجرایی شدن طرح‌ترافیک جدید تهران از سال آینده سخن می‌گویند. در ادامه برخی موضوعات مطرح‌شده درباره طرح‌ترافیک جدید شهر تهران را که فعلا در مراحل مطالعاتی است، بررسی می‌کنیم.  

شهردار و رئیس‌جمهور نیز در ترافیک توقف می‌کنند

چند روز قبل، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور و فعالان حوزه حمل‌ونقل هوشمند و ترافیک با بیان اینکه معتقدیم حل مساله ترافیک در تهران یک اقدام فراسازمانی است، گفت: همانگونه که شهروندان در ترافیک می‌مانند، مسئولان همچون شهردار و رئیس‌جمهور نیز در ترافیک توقف می‌کنند و حل این مساله نیز به کمک سازمان‌ها و نهادهای مختلف دارد.

پوریا علیمردانی با بیان اینکه شهردای تهران سلسله نشست‌هایی را با مجموعه نوآور داشته است تا نظرات، ایده‌ها و پیشنهادات آنها را برای حل مشکل یا کنترل ترافیک به دست بیاورد، ادامه داد: باتوجه به قرارگیری در نیمه‌دوم سال و افزایش حجم ترافیک باتوجه به فعالیت مدارس و مراکز آموزشی، شاهد افزایش سفرهای درون‌شهری بیشتر هستیم و باید طرح‌های متفاوتی برای کنترل ترافیک احصا شود؛ اما دقت داشته باشید باید همکاری مشکل ترافیک را حل کنیم.

علیمردانی با تاکید بر اینکه بخشی از حل مشکل ترافیک وظیفه نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان است که در همین راستا نشست‌های تخصصی با این شرکت‌ها برگزار می‌کنیم تا آنها با توجه به امکانات و شرایط شهر، راه‌حل ابتکاری برای حل معضل ترافیک دهند، افزود: برای کنترل و کاهش ترافیک چهار شاخص را در نظر می‌گیرند که در مرحله اول باید از طریق سیستم‌های شهر هوشمند کاری کنیم که اساسا همه نیازها از طریق هوشمند و دورکاری محقق شود تا لازم نباشد که شهروندی برای رفع نیازهایش در شهر تردد کند و در کل سفر کمتر شکل می‌گیرد و به تبع آن ترافیک کمتری خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه براساس راهکار دوم کل شبکه حمل‌ونقل باید به سمت حمل‌ونقل پاک سوق داده شود و بر همین اساس باید انواع و اقسام مدل‌های حمل‌ونقل پاک انجام شود، افزود: بر اساس شاخص سوم نیز باید در راستای مهار ترافیک، مردم را با بسته‌های تشویقی به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی سوق داد و در مرحله چهارم که عمدتا تمرکز بر آن است و معمولا اصل سرمایه‌گذاری را در این مرحله می‌گذارند، انجام ‌اقدامات پوششی مثل تامین پارکینگ، طرح‌ترافیک و... است که درصدد کنترل ترافیک و خودرو برآید و اساس این مرحله مبتنی‌بر روش‌های بعد ایجاد ترافیک است، در حالی که نباید ترافیک با این حجم و وسعت شکل بگیرد.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه توقع دارم که همه با هم کمک کنیم تا مساله ترافیک حل شود و مردم باید به دستگاه و سازمان‌های دانش‌بنیان کمک کنند، گفت: این نشست‌های تخصصی ادامه خواهد داشت و در دبیرخانه دایمی این پیشنهادات پیگیری شود.

از تردد خودروهای پلاک شهرستان عوارض وصول می‌شود

علیمردانی در پاسخ به این سوال که در گذشته نیز اینگونه جلسات برگزار شده اما خروجی نداشته است، اظهار کرد: اگر مطالعات دقیق و علمی با پشتوانه نظرات نخبگان و کارشناسان انجام شده بود، نباید شاهد پروژه‌هایی همچون دو طبقه کردن بزرگراه‌ها می‌بودیم و وضعیت ترافیک نیز باید بهبود پیدا می‌کرد. هر چند در این دوره مدیریت شهری سعی شده است با تکمیل و رفع نواقص تقاطع‌ها و توسعه ناوگان حمل‌ونقل تا حدودی مشکلات را حل کنند.

وی در مورد ورود تراموا به پایتخت نیز گفت: روی مدهای متفاوت حمل‌ونقل اعم‌از تراموا، تاکسی، ون و... باید مطالعه شود و اساسا جای سوال است که چرا در تهران مدل‌های مختلف نداشته باشیم؟

این مقام مسئول در شهرداری در مورد آخرین وضعیت مطالعات طرح‌ترافیک جدید با بیان اینکه مطالعات در حال انجام است و باید مطالعات به سمع و نظر اساتید دیگر دانشگاه‌ها نیز برسد تا نظرات خود را بیان کنند، گفت: انگیزه‌های متفاوتی برای ایجاد تغییر در طرح‌ترافیک مطرح می‌شود اما یکی از نواقص طرح فعلی شب‌مردگی و همچنین سوق دادن به سمت استفاده از موتورسیکلت است که در نظر داریم با ارائه تسهیلات، محله را سکونت‌پذیرتر کنیم و از این محدوده‌های ارزشمند صیانت کنیم.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه طرح جدید درحال مطالعه است و بعد از اقناع و کسب نظرات کارشناسان باید در شورای ترافیک وشورای شهر بررسی و تصویب شود، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا انتهای پاییز مطالعات به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به کنترل هوشمند محدوده از توسعه دوربین‌ها خبر داد و گفت: درحال‌حاضر ۲۲۰ دوربین وجود دارد که در نظر داریم این تعداد را به ۳۰۰ دوربین ارتقا دهیم. علیمردانی در مورد تردد پلاک شهرستان در محدوده طرح‌ترافیک نیز با بیان اینکه راهکاری با وزارت کشور داریم که براساس آن از طریق سامانه یکپارچه، عوارض تردد آنها را وصول کنیم، اظهار کرد: البته الان نیز از تردد خودروهای پلاک شهرستان عوارض وصولی داریم.

امتیازهای بیشتر برای ساکنان محدوده طرح‌ترافیک

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگوی دیگری با بیان اینکه مطالعات طرح‌ترافیک برای سال آینده تغییرات گسترده‌ای را در دست کار دارد، اظهار کرد: یکی از تغییرات جدی این است که به میزان بهره‌برداری، ورود و خروج در محدوده طرح حساس می‌شود و با کمک هوش مصنوعی این مهم اجرایی خواهد شد.

علیمردانی در مورد تمهیدات صورت‌گرفته برای سکنه محدوده طرح‌ترافیک نیز با تاکید بر اینکه هرچند در گذشته به ساکنان محدوده‌های طرح‌ترافیک امتیازاتی برای خرید طرح داده شد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهند این امتیازات کافی نیستند. در بازنگری طرح‌ترافیک جدید قطعا این موضوع مدنظر است تا ساکنان این محدوده کمتر تحت‌تاثیر اجرای طرح‌ترافیک قرار بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =